Dickson : ‘Saya juga akan keluar, tetapi ia bukan kerana Sumareh atau sesiapa’

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram

Kelibat tonggak import, Dickson Nwakaeme mungkin sudah tidak dapat disaksikan penyokong tok gajah pada musim depan.

Penyerang digelar ‘orang besi’ itu sedang menuju ke penghujung kontraknya bersama Pahang dan mengakui sudah tiba masa meninggalkan pasukan itu.

Adakah kerana terkesan dengan kehilangan Mohamadou Sumareh yang sudah dianggap seperti adiknya sendiri?

“Saya tidak akan katakan ia disebabkan Sumareh. Jika dia tiada di sini, ia tidak bermakna saya juga akan meninggalkan pasukan ini.

“Saya berharap dapat menamatkan karier saya di Pahang jika ia sesuatu yang tidak mustahil,” ujarnya dalam Nadi Arena.

Tambah pemain dari Nigeria itu, “Percayalah, saya tidak dapat menjelaskan kepada anda tentang hubungan saya dengan Pahang.

“Bagi saya, ia lebih daripada sekadar bola sepak. Ia satu keluarga. Jadi, saya perlu berkata jujur, saya tidak berada di sini kerana sesiapa.

“Apabila tiba masanya, itulah masanya. Ia bukan disebabkan mana-mana pemain.”

Dickson Nwakaeme diperkenalkan ke Liga Malaysia oleh Kelantan pada 2013 dan menyertai Pahang pada musim berikutnya.

Bersama skuad tok gajah, dia menyerlahkan sentuhan berbisa dan membantu pasukan itu menjulang Piala FA serta Piala Malaysia 2014 namun sedikit tenggelam pada musim 2015.

Pada 2016, Dickson berkelana ke Perancis selama tiga musim di mana dia mengharungi karier dihimpit masalah kecederaan dan kembali menyarung jersi Pahang pada 2019.

Sementara itu, Dickson menekankan bahawa meskipun kehilangan Sumareh yang merupakan pemain penting, ia tidak sama sekali menjejaskan kekuatan Pahang dan percaya pasukan itu dapat untuk terus mara ke depan.

“Seperti yang selalu saya katakan, bola sepak bukanlah mengenai seorang pemain. Pahang lebih besar daripada mana-mana pemain, termasuk saya.

“Tanpa seorang pemain, saya fikir Pahang akan tetap mara ke depan.

“Sudah pasti Sumareh seorang adik kepada saya. Saya amat merinduinya tetapi saya yakin Pahang dapat melakukannya walaupun kehilangan mana-mana pemain,” kata Dickson.

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
error: Lebih dihargai jika anda klik butang share, terima kasih.